|
Pregatirea
pentru protectia individuala si de grup
 |
pregatirea de
truse speciale de interventie in caz de seism
cuprinzand: |
 |
truse de prim ajutor tip CRUCEA
ROŞIE, cu pansamente si dezinfectante |
 |
lanterne pentru cazul
cutremurului pe timp de noapte (mai ales la unitati cu program
permanent, saptamanal sau prelungit) |
 |
un
radio cu tranzistori portabil |
 |
o rezerva
de alimente uscate (biscuiti) si
apa potabila, calculata la
numarul aferent pentru trei zile, mai ales in cazul in care in
apropiere nu exista surse de apa clasice (izvor, fantana, bazin). |
 |
memorarea iesirilor de siguranta in caz
de incendiu spre a le utiliza eventual dupa cutremur;
|
Dispuneti
sa fie explicate, exersate si repetate periodic cu elevii masurile minime
de autoprotectie in caz de cutremur prin adapostire sub un element de
constructie sau mobilier rezistent, astfel:
 |
cadrele didactice si personalul auxiliar vor exersa
protectia sub un toc de usa sau o grinda care au fost indicate de un
specialist ca fiind rezistente. Va fi solicitat si consultat din timp un
specialist atestat de MTCT / MPTL / MLPAT. Acest mod de protectie prezinta
avantajul ca permite urmarirea reactiei elevilor de la clasele
invatamantului general si indeplinirea de catre acestia a protectiei sub
pupitre; cadrul didactic poate sa se protejeze
in cadrul usii, aceasta fiind
deschisa si asigurandu-se ca
usa nu l-ar lovi prin balans. Īn acest sens, pe durata
seismului palmele se vor sprijini de tocul usii.
|
 |
adultii, elevii din clasele mari de liceu si
studentii vor fi instruiti pentru a decide singuri asupra
modalitatilor de protectie, dupa caz; |
 |
in orice caz, li
se va recomanda si arata executarea corecta a
procedurilor internationale standard, prin
ghemuirea sub o masa, sau cu fata
in jos, in genunchi si pe coate, protejandu-si capul cu palmele.
Daca masa se misca, se recomanda prinderea cu mana de piciorul mesei
pe durata seismului. Este utila si lipirea
palmelor de podea ca masura de impiedicare a deplasarii
corpului sub miscarea seismica. |
 |
in cazul unei
incaperi fara mese, usi sau grinzi rezistente, adultii se pot proteja
langa un perete rezistent, in
genunchi si pe coate, protejandu-si capul cu palmele; |
 |
protejarea capului se poate realiza si
exersa in vederea plecarii dupa cutremur, cand poate fi posibila
evacuarea, cu un scaun avand rolul de casca improvizata, cu o servieta, un
placaj sau alt corp plat si rigid, util, pentru prevenirea lovirii de
catre tencuieli, caramizi, geamuri; |
 |
este important
ca scolarilor sa li se motiveze clar
cateva posibile pericole fata de care trebuie sa se protejeze, prin
exemple din sala de clasa sau de acasa, cu privire la modul natural in
care oscileaza cladirea, se pot produce fisuri fara ca sa fie toata
structura afectata dar pot sa cada peste elevi lampile, tencuielile sau
unele piese de mobilier, materialul didactic etc.;
trebuie accentuat ca aceasta este procedura standardizata din
Japonia, SUA, Italia etc.; |
 |
educatia
antiseismica nu trebuie sa devina un
subiect de discutie care trezeste emotie si teama sau resentimente legate
de ce au vazut copii in filme sau carti; |
 |
invatatorul sau
profesorul diriginte pot sa lege aceste recomandari de alte
cunostinte din stiintele naturii, fizica etc.; |
 |
atunci cand la
televiziune sau in mass-media sunt prezentate evenimente seismice din tara
sau strainatate, este un prilej bun de a se repeta cunostintele precedente
si exercitiul respectiv de autoprotectie, cu accent asupra
pastrarii calmului; |
 |
educatia pentru
autoprotectia elevilor si studentilor
in caz de cutremur in exteriorul unitatii va urmari ca acestia sa ramana
calmi si sa execute masurile de protectie recomandate de cadrele
didactice, explicand si procedand similar si in familie; |
 |
in acest scop li
se vor prezenta eventualele locuri cu potential
de avarii din curtea unitatii de invatamant datorita existentei
unor stalpi, lampi, cosuri de fum, zidarii care ar putea sa cada din
zona invecinata, explicandu-li-se cum sa se adune pe locul liber in
siguranta |
|